Artykuł analizuje wpływ mobilności uczniów na ich sortowanie pomiędzy szkoły i klasy. Strategia dla uzyskania związków przyczynowo-skutkowych opiera się na dwustopniowej strukturze polskiego systemu edukacji powszechnej oraz różnicach w gęstości szkół pomiędzy gminami. Miara homogeniczności studentów oparta jest na Matrycach Ravena. Wyniki pokazują, że większa mobilność uczniów zwiększa ich sortowanie pomiędzy szkołami oraz klasami. Dodatkowa analiza sugeruje, że popyt na wysoką jakość rówieśników motywuje dyrektorów szkół do tworzenia specjalistycznych klas.
REFERENCJE(38)
1.
Ajayi Kehinde F. [2012], School Choice and Educational Mobility, Unpublished Working Paper, Boston University.
Betts J. R., Shkolnik J. L. [2000], Key difficulties in identifying the effects of ability grouping on student achievement, Economics of Education Review, 19 (1): 21–26.
Brouwers S. A., Van de Vijver F. JR, Van Hemert D. A. [2009], Variation in Raven’s Progressive Matrices scores across time and place, Learning and Individual Differences, 19 (3): 330–338.
Chetty R., Friedman J. N., Rockoff J. E. [2014], Measuring the Impacts of Teachers I: Evaluating Bias in Teacher Value-Added Estimates, The American Economic Review, 104 (9): 2593–2632.
Clotfelter Ch.T, Ladd H. F., Vigdor J. [2005], Who teaches whom? Race and the distribution of novice teachers, Economics of Education Review, 24 (4): 377–392.
Collins C. A., Li Gan [2013], Does sorting students improve scores? An analysis of class composition, Technical Report, National Bureau of Economic Research.
Duflo E., Dupas P., Kremer M. [2011], Peer effects, teacher incentives, and the impact of tracking: Evidence from a randomized evaluation in Kenya, The American Economic Review, 101 (5): 1739–1774.
Figlio D. N., Page M. E. [2002], School choice and the distributional effects of ability tracking: does separation increase inequality?, Journal of Urban Economics, 51 (3): 497–514.
Hsieh Ch.‑ T., Urquiola M. [2006], The effects of generalized school choice on achievement and stratification: Evidence from Chile’s voucher program, Journal of Public Economics, 90 (8): 1477–1503.
Jasińska A., Hawrot J., Humenny G., Majkut P., Konlewski M. [2013], Kontekstowy model efektywności nauczania po I etapie edukacyjnym – wyniki badania podłużnego w szkołach podstawowych, Technical Report, Instytut Badań Edukacyjnych.
Kalogrides D., Loeb S., Béteille T. [2013], Systematic sorting: teacher characteristics and class assignments, Sociology of Education, 86 (2): 103–123.
Kane T., Stephanie J., Riegg K., Staiger D. O. [2006], School quality, neighborhoods, and housing prices, American Law and Economics Review, 8 (2): 183–212.
Kern N., Thukral R., Ziebarth T. [2012], A Mission to Serve: How Public Charter Schools Are Designed to Meet the Diverse Demands of Our Communities. Issue Brief, National Alliance for Public Charter Schools.
Newlon E., Romano R. [2002], Ability tracking, school competition, and the distribution of educational benefits, Journal of Public Economics, 83 (1): 1–48.
Szmigel M. K. [2013], Gimnazjum niejedno ma imię? – na podstawie wywiadów z dyrektorami. Doniesienie z badań jakościowych, Technical Report, XIX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gniezno.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.