W artykule uzasadniono możliwość oszacowania korzyści płacowych, jakie uzyskują absolwenci studiów wyższych, na podstawie danych administracyjnych z systemu monitorowania ekonomicznych losów absolwentów. Wykorzystano dane o wynagrodzeniach z roku poprzedzającego rekrutację na dany stopień studiów oraz z roku po uzyskaniu dyplomu. Dla studiów stacjonarnych I stopnia przeciętny przyrost wynagrodzeń w związku z każdym rokiem edukacji wyniósł od 20 do 40% w zależności od dziedzin nauki, do której przyporządkowano kierunek studiów. Dla studiów stacjonarnych II stopnia jest to 50–60%. W przypadku studiów niestacjonarnych wzrosty są znacząco mniejsze.
REFERENCJE(31)
1.
Bugaj J. M., Rybkowski R. [2015], Prywatne korzyści z wyższego wykształcenia – analiza finansowa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 855: 687–696.
Hanushek E. A., Zhang L. [2006], Quality-consistent estimates of international returns to skill, Cambridge: National Bureau of Economic Research, Working Paper No. 12664.
Kaszubowski M. F. [2013], Modele płac typu Mincera na przykładzie pracowników naukowo-dydaktycznych polskich wyższych uczelni publicznych, Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych, XIV (3): 39–50.
Majchrowska A., Roszkowska S. [2013], Czy wykształcenie wyższe i doświadczenie zawodowe mają znaczenie? Wyniki równania Mincera dla Polski, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych SGH, 30: 235–253.
Myck M., Nicińska A., Morawski L. [2009], Count Your Hours: Returns to Education in Poland, Institute for the Study of Labor IZA, Discussion Paper No. 4332.
Natalli K. [2016], Metody wyznaczania funkcji wynagrodzeń oraz szacowania stopy zwrotu indywidualnych inwestycji w wyższe wykształcenie, Ekonomia XXI Wieku, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2: 30–48.
Pietrzak P., Khovrak I., [2019], Market valuation of graduates with agricultural degrees in Poland, Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists, XXI (3): 341–351.
Rocki M. [2017a], Ocena dopasowania oferty dydaktycznej kierunków ekonomicznych do potrzeb rynku pracy na podstawie czasu poszukiwania pracy przez absolwentów, Handel Wewnętrzny, July–August, 4 (369): 156–168.
Rocki M. [2018b], Samozatrudnienie absolwentów szkół wyższych jako potencjalna miara ich przedsiębiorczości, Horyzonty Wychowania, Akademia Ignatianum, 43: 201–213.
Roszkowska S., Majchrowska A. [2014], Premia z wykształcenia i doświadczenia zawodowego według płci w Polsce, Materiały i Studia nr 302, Instytut Ekonomiczny NBP.
Regulation of the minister of science and higher education on fields of science, scientific disciplines and artistic disciplines of 20 September 2018 [2018], Polish Journal of Laws, 1818.
Wysocka M., Wierzejski T., [2018], Absolwenci szkół wyższych na rynku pracy – przykład wybranych absolwentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Problemy Polityki Społecznej, 3: 107–120.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.