The paper justifies the possibility of estimating wage premiums that higher study education graduates may receive based on the administrative data from the Polish Graduate Tracking System. The data on wages in the year preceding the admission to a given study cycle were used, along with the data from the year after graduation. For the first-cycle full-time study programme, the average growth in wages in relation to every each subsequent year of education ranged from 20% to 40% depending on the area of study under which a given field of study was classified. For full-time second-cycle studies, the rate of return was 50%–60%. In the case of part-time studies, these growth rates
were considerably lower.
REFERENCES(31)
1.
Bugaj J. M., Rybkowski R. [2015], Prywatne korzyści z wyższego wykształcenia – analiza finansowa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 855: 687–696.
Hanushek E. A., Zhang L. [2006], Quality-consistent estimates of international returns to skill, Cambridge: National Bureau of Economic Research, Working Paper No. 12664.
Kaszubowski M. F. [2013], Modele płac typu Mincera na przykładzie pracowników naukowo-dydaktycznych polskich wyższych uczelni publicznych, Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych, XIV (3): 39–50.
Majchrowska A., Roszkowska S. [2013], Czy wykształcenie wyższe i doświadczenie zawodowe mają znaczenie? Wyniki równania Mincera dla Polski, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych SGH, 30: 235–253.
Myck M., Nicińska A., Morawski L. [2009], Count Your Hours: Returns to Education in Poland, Institute for the Study of Labor IZA, Discussion Paper No. 4332.
Natalli K. [2016], Metody wyznaczania funkcji wynagrodzeń oraz szacowania stopy zwrotu indywidualnych inwestycji w wyższe wykształcenie, Ekonomia XXI Wieku, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2: 30–48.
Pietrzak P., Khovrak I., [2019], Market valuation of graduates with agricultural degrees in Poland, Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists, XXI (3): 341–351.
Rocki M. [2017a], Ocena dopasowania oferty dydaktycznej kierunków ekonomicznych do potrzeb rynku pracy na podstawie czasu poszukiwania pracy przez absolwentów, Handel Wewnętrzny, July–August, 4 (369): 156–168.
Rocki M. [2018b], Samozatrudnienie absolwentów szkół wyższych jako potencjalna miara ich przedsiębiorczości, Horyzonty Wychowania, Akademia Ignatianum, 43: 201–213.
Roszkowska S., Majchrowska A. [2014], Premia z wykształcenia i doświadczenia zawodowego według płci w Polsce, Materiały i Studia nr 302, Instytut Ekonomiczny NBP.
Regulation of the minister of science and higher education on fields of science, scientific disciplines and artistic disciplines of 20 September 2018 [2018], Polish Journal of Laws, 1818.
Wysocka M., Wierzejski T., [2018], Absolwenci szkół wyższych na rynku pracy – przykład wybranych absolwentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Problemy Polityki Społecznej, 3: 107–120.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.