PRACA ORYGINALNA
Teoria instytucjonalnego dopasowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych – założenia i próba weryfikacji dla krajów Europy Środkowej i Wschodniej
Więcej
Ukryj
1
Wydział Ekonomii, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Polska
Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
Data nadesłania: 01-08-2024
Data ostatniej rewizji: 05-11-2024
Data akceptacji: 07-01-2025
Data publikacji: 30-09-2025
GNPJE 2025;323(3):88-99
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
STRESZCZENIE
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) odgrywają kluczową rolę we wzroście i rozwoju gospodarczym znakomitej większości krajów. Wzbudza to wśród badaczy i decydentów duże zainteresowanie determinantami napływu BIZ. Spośród licznych propozycji teoretycznych teoria instytucjonalnego dopasowania BIZ, w której wyróżniono cztery grupy instytucji determinujących napływ inwestycji (społeczno-kulturowe, związane z systemem edukacji, rynkowe oraz rządowe), dotychczas nie była przedmiotem dyskusji w literaturze polskojęzycznej. Celem pracy jest przedstawienie założeń teorii instytucjonalnego dopasowania BIZ oraz dotychczasowej literatury empirycznej jej poświęconej, a także próba empirycznej weryfikacji tej teorii w kontekście krajów Europy Środkowej i Wschodniej w okresie 2004–2022. W badaniach empirycznych wykorzystano metody analizy danych przekrojowych (jak w oryginalnym badaniu) oraz panelowych z efektami stałymi. Dowiedziono, że w krajach Europy Środkowej i Wschodniej pierwszoplanową rolę w przyciąganiu BIZ odgrywają instytucje rynkowe. Napływ BIZ jest dodatnio związany z poziomem PKB per capita, populacją ogółem, populacją miejską oraz wpływami z tytułu podatków. Instytucje rządowe, związane z systemem edukacji oraz społeczno-kulturowe, wydają się mieć znaczenie marginalne. W oszacowaniach statystycznie istotne są także zmienne czasowe oraz opóźnione wartości napływu BIZ (w analizie panelowej). W przyszłych badaniach warto dokonać rewizji zmiennych uznawanych za reprezentatywne dla poszczególnych grup instytucji oraz przeanalizować rolę tempa zmian instytucjonalnych jako moderatora zależności między instytucjami a napływem BIZ.
REFERENCJE (58)
1.
Agrawal G. [2015], Foreign direct investment and economic growth in BRICS economies: A panel data analysis, Journal of Economics, Business and Management, 3 (4): 421–424.
2.
Ait Soussane J., Mansouri Z. [2023], The effect of competition policy on FDI location decision: an empirical investigation using data on inward FDI in 38 countries, Journal of Industrial and Business Economics, 50 (2): 243–263.
3.
Aliber R. Z. [1970], A theory of direct foreign investment, w: Kindleberger C. P. (red.), The international corporation: A symposium: 17–34, MIT Press, Cambridge.
4.
Aromasodun O. M. [2022], Determinants of FDI inflows to West Africa: Prospects for regional development and globalization, BRICS Journal of Economics, 3 (1): 27–51.
5.
Awadhi M., James M., Byaro M. [2021], Does institutional development attract foreign direct investments in Sub-Saharan Africa? Dynamic panel analysis, African Journal of Economic Review, 10 (1): 117–129.
6.
Bandelj N. [2002], Embedded economies: Social relations as determinants of foreign direct investment in Central and Eastern Europe, Social Forces, 81 (2): 411–444.
7.
Bénassy-Quéré A., Coupet M., Mayer T. [2007], Institutional determinants of foreign direct investment, The World Economy, 30 (5): 764–782.
8.
Buckley P. J., Casson M. [1976], Future of the multinational enterprise, Palgrave Macmillan, London.
9.
Campos N. F., Kinoshita Y. [2003], Why does FDI go where it goes? New evidence from the transition economies, IMF Working Paper No. 2003/228.
10.
Carstensen K., Toubal F. [2004], Foreign direct investment in Central and Eastern European countries: A dynamic panel analysis, Journal of Comparative Economics, 32 (1): 3–22.
11.
Chakrabarti A. [2001], The determinants of FDIs: sensitivity analyses of cross-country regressions, Kyklos, 54 (1): 89–114.
12.
Ciesielska-Maciągowska D., Kołtuniak M. [2021], Foreign direct investments and home country’s institutions: The case of CEE Countries, European Research Studies Journal, 24 (1): 335–353.
13.
Cieślik A. [2017], Ewolucja teorii bezpośrednich inwestycji zagranicznych: Przegląd wybranej literatury przedmiotu, w: Maciejewski.
14.
M., Wach K. (red.), Handel zagraniczny i biznes międzynarodowy we współczesnej gospodarce: 171–189, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków.
15.
Cieślik A. [2019], What attracts multinational enterprises from the new EU member states to Poland?, Eurasian Business Review, 10: 1–17.
16.
Cieślik A., Hamza S. [2023], Institutional quality and inward FDI: Empirical evidence from GCC economies, Middle East Development Journal, 15 (2): 261–290.
17.
Dańska-Borsiak B. [2011], Dynamiczne modele panelowe w badaniach ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
18.
Daude C., Stein E. [2007], The institutional quality and FDI, Economics & Politics, 19 (3): 317–344.
19.
Du J., Lu Y., Tao Z. [2012], Institutions and FDI location choice: The role of cultural distances, Journal of Asian Economics, 23 (3): 210–223.
20.
Dunning J. H. [1977], Trade, location of economic activity and the MNE: A search for an eclectic approach, w: Ohlin B., Hesselborn.
21.
P. O., Wijkman P. M. (red.), The International Allocation of Economic Activity: 395–418, Palgrave Macmillan, London.
22.
Dunning J. H. [1979], Explaining changing patterns of international production: In defence of the eclectic theory, Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 41 (4): 269–295.
23.
Gani A. [2007], Governance and FDI links: Evidence from panel data estimations, Applied Economics Letters, 14 (10): 753–756.
24.
Globerman S., Shapiro D. [2002], Global FDI flows: The role of governance infrastructure, World Development, 30 (11): 1899–1919.
25.
Harms P., Ursprung H. W. [2002], Do civil and political repression really boost foreign direct investments?, Economic Inquiry, 40 (4): 651–663.
26.
Hymer S. H. [1960], The international operations of national firms: A study of direct foreign investment, MIT Press, Cambridge.
27.
Janda J., Nuangjamnong C. [2021], Motives for inward foreign direct investment into Thailand: A quantitative analysis, AU-GSB e-Journal, 14 (1): 71–73.
28.
Karau J. N., Mburu T. K. [2016], Institutional, governance and economic factors influencing foreign direct investment inflows in East Africa, Journal of Economics and Development Studies, 4 (3): 87–98.
29.
Kayamba D. [2023], Institutional quality and inward foreign direct investment in Africa: The moderation effects of ease of doing.
30.
business, African Journal of Accounting and Social Science Studies, 5 (1): 140–164.
31.
Koffi Y. S. L., Brou E. F., Koffi A. L., Yapo C.‑K. L. C. [2021], The keys drivers of FDI attractiveness in ECOWAS countries: Evidence.
32.
of governance indicators on France FDI, International Journal of Economics, Commerce and Management, 9 (7): 368–383.
33.
Kojima K. [1975], International trade and foreign investment: Substitutes or complements, Hitotsubashi Journal of Economics, 16 (1): 1–12.
34.
Kurul Z., Yalta A. Y. [2017], Relationship between institutional factors and FDI flows in developing countries: New evidence from dynamic panel estimation, Economies, 5 (17): 1–10.
35.
Leitão N. C. [2023], A gravity model analysis of Portuguese foreign direct investment, Economies, 11 (9), 237: 1–52.
36.
Makhavikova H. [2018], Determinants of FDI in Central and Eastern Europe: The effects of integration into the European Union, Springer, Cham.
37.
Mathebula N. C., Sekgololo M. J. [2023], Africa–China relations: A case of foreign direct investment and the Democratic Republic of Congo’s mining sector, The African Review, 1: 1–15.
38.
Miningou É. W., Tapsoba S. J. [2020], Education systems and foreign direct investment: Does external efficiency matter? Journal of Applied Economics, 23 (1): 583–599.
39.
Mondolo J. [2019], How do informal institutions influence inward FDI? A systematic review, Economia Politica, 36 (1): 167–204.
40.
Mucha S., Fetai B. [2024], The impact of institutional quality on foreign direct investments: Insight from Western Balkan Region, w: International Scientific Conference on Business and Economics: 285–303, Springer Proceedings in Business and Economics, Springer Nature Switzerland, Cham.
41.
Musonera E., Nyamulinda I. B., Karuranga G. E. [2010], FDI fitness in Sub-Saharan Africa: The case of Eastern African Community.
42.
(EAC), Journal of International Business Research and Practice, 4: 1–18.
43.
North D. C. [1990], Institutions, institutional change and economic performance, Cambridge University Press, Cambridge.
44.
OECD [2022], Foreign direct investment for development. Maximising benefits, minimising costs, OECD Publications.
45.
Phiri J. [2022], Impact of FDI and Development Policies on Welfare in Zambia, Journal of Research in Economics, 6 (2): 160–180.
46.
Popovici O. C., Călin A. C. [2014], FDI theories: A location-based approach, Romanian Economic Journal, 17 (53): 3–24.
47.
Rostow W. W. [1960], The stages of economic growth: A non-communist manifesto, Cambridge University Press, Cambridge.
48.
Sabir S., Rafique A., Abbas K. [2019], Institutions and FDI: Evidence from developed and developing countries, Financial Innovation, 5 (1): 8.
49.
Sachs J. D., Warner A. [1995], Economic reform and the process of global integration, Brookings Papers on Economic Activity, 1: 2–3.
50.
Seyoum B. [2011], Informal institutions and foreign direct investment, Journal of Economic Issues, 45 (4): 917–940.
51.
Starzyńska D. [2012], Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a konkurencyjność przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
52.
Tintin C. [2011], Do institutions matter for FDI? Evidence from Central and Eastern European countries, ETSG Papers.
53.
Veblen T. [1899], The theory of the leisure class: An economic study in the evolution of institutions, Macmillan.
54.
Wacziarg R., Welch K. H. [2008], Trade liberalization and growth: New evidence, The World Bank Economic Review, 22 (2): 187–231.
55.
Wilhelms S. K. S. [1998a], Foreign direct investment and its determinants in emerging economies, African Economic Policy Paper Discussion Paper, 9: 1–52.
56.
Wilhelms S. K. S. [1998b], Institutional FDI fitness: Determinants of foreign direct investment to emerging economies, Fletcher School of Law and Diplomacy.
57.
Williamson O. E. [2000], The New Institutional Economics: Taking stock, looking ahead, Journal of Economic Literature, 38 (3): 595–613.