Koncepcja sieci biznesowych cieszy się w ostatnich latach coraz większym
zainteresowaniem. Zakłada, że przewaga konkurencyjna firmy zależy m.in. od jej relacji
biznesowych z różnymi podmiotami. Jakość i liczba utrzymywanych przez firmę relacji
biznesowych kształtują jej pozycję w sieci, która wpływa na wyniki firmy. Celem artykułu
jest zaproponowanie ram analizy procesu kształtowania pozycji firmy w sieci biznesowej
w kontekście wyników firmy. W artykule zastosowano jedną z metod przeglądu literatury
ukierunkowaną na tworzenie nowych koncepcji. Opierając się na krytycznej analizie literatury
i wcześniejszych badaniach autorów, zaproponowana koncepcja zakłada, że pozycja
firmy w sieci stale się zmienia ze względu na ciągłe zmiany w opisanych determinantach
pozycji sieci oraz ciągłe zmiany zachowania formy w odniesieniu do rozwoju pozycji
w sieci. Z kolei zmiany w pozycji sieci mają wpływ na wyniki firmy.
REFERENCJE(59)
1.
Andersson U., Forsgren M., Holm U. [2015], Balancing Subsidiary Influence in the Federative MNC: A Business Network View, in: M. Forsgren, U. Holm, J. Johanson (eds.), Knowledge, Networks and Power, Palgrave Macmillan, London.
Anderson H., Havila V., Andersen P., Halinen A. [1998], Position and role: conceptualizing dynamics in business networks, Scandinavian Journal of Management, Pergamon, 14 (3): 167–186.
Baraldi E., Brennan R., Harrison D., Tunisini A., Zolkiewski J. [2007], Strategic thinking and the IMP approach: A comparative analysis, Industrial Marketing Management, 36 (7): 879–894.
Baraldi E., Proença J. F., Proença T., De Castro, L. M. [2014], The supplier’s side of outsourcing: Taking over activities and blurring organizational boundaries, Industrial Marketing Management, Elsevier, 43 (4): 553–563. doi: 10.1016/j.indmarman.2014.02.012.
Baraldi E., Ratajczak-Mrozek M. [2019], From supplier to center of excellence and beyond: The network position development of a business unit within “IKEA Industry”, Journal of Business Research. Elsevier, 100: 1–15.
Björk J., Magnusson M. [2009], Where do good innovation ideas come from? Exploring the influence of network connectivity on innovation idea quality, Journal of Product Innovation Management, Wiley Online Library, 26 (6): 662–670.
Borgatti S. P., Brass D., Halgin, D., [2014], Social Network Research: Confusions, Criticisms, and Controversies, Contemporary Perspectives on Organizational Social Networks (Research in the Sociology of Organizations), 40: 1–29.
Bresciani S., Ferraris A. [2016], Innovation-receiving subsidiaries and dual embeddedness: impact on business performance, Baltic Journal of Management, 11 (1): 108–130. doi: 10.1108/ BJM-11-2014–0200.
Chen F., Li X., Meng Q. [2019], Integration, network and industrial innovation in technology sourcing overseas M&A: a comparison between China and South Korea, Technology Analysis and Strategic Management, 31 (1): 1168–1183.
Child J., Möllering G. [2003], Contextual confidence and active trust development in the Chinese business environment, Organization Science, 14 (1): 69–80.
Ciabuschi F., Holm U., Martín O. [2014], Dual embeddedness, influence and performance of innovating subsidiaries in the multinational corporation, International Business Review, 23 (5): 897–909.
Figueiredo P. N. [2011], The Role of Dual Embeddedness in the Innovative Performance of MNE Subsidiaries: Evidence from Brazil, Journal of Management Studies, 48 (2): 417–440.
Fahy J., Hooley G. J., Cox T., Beracs J., Fonfara K., Snoj, B. [2000], The development and impact of marketing capabilities in Central Europe, Journal of International Business Studies, 31 (1): 63–81.
Fonfara K., Małys Ł., Ratajczak-Mrozek M. (eds.) [2018], The Internationalisation Maturity of the Firm – A Business Relationships Perspective, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Fonfara K., Ratajczak-Mrozek M., Leszczyński, G. [2018], Change in business relationships and networks: Concepts and business reality, Industrial Marketing Management, 70 (October 2017): 1–4.
Gadde L. E., Hjelmgren D., Skarp F. [2012], Interactive resource development in new business relationships, Journal of Business Research, 65 (2): 210–217.
Håkansson H., Eriksson A. K. [1993], Getting innovations out of the supplier networks, Journal of Business-to-Business Marketing, Taylor and Francis, 1 (3): 3–34.
Hilmersson M., Jansson H. [2012], International network extension processes to institutionally different markets: Entry nodes and processes of exporting SMEs, International Business Review, 21 (4): 682–693.
Holm D. B., Eriksson K., Johanson J. [1999], Creating value through mutual commitment to business network relationships, Strategic Management Journal, 20 (5): 467–486.
Hooley G. J., Möller K., Broderick A. [1997], Competitive Positioning and the Resource Based View of the Firm, RP9726, Aston Business School, Birmingham.
Hoque Z., James W. [2000], Linking balanced scorecard measures to size and market factors: impact on organizational performance, Journal of Management Accounting Research, 12 (1): 1–17.
Jiang X., Liu H., Fey C., Jiang F. [2018], Entrepreneurial orientation, network resource acquisition, and firm performance: A network approach, Journal of Business Research, 87: 46–57.
Johanson J., Mattsson L. G. [1987], Interorganizational Relations in Industrial Systems: A Network Approach Compared with the Transaction-Cost Approach, International Studies of Management and Organization, 17 (1): 34–48.
Johanson J., Vahlne J. E. [2009], The Uppsala internationalization process model revisited: From liability of foreignness to liability of outsidership, Journal of International Business Studies, 40 (9): 1411–1431.
Kim H. S. [2019], How a firm’s position in a whole network affects innovation performance, Technology Analysis and Strategic Management, 31 (2): 155–168.
Leonidou L. C., Katsikeas C. S., Hadjimarcou J. [2002], Executive insights: Building successful export business relationships: A behavioral perspective, Journal of International Marketing, 10 (3): 96–115.
Małys Ł., Fonfara K. [2019], From intermediary relationship to multiple relationships – option of developing the network position in the internationalisation process. An exploratory study of a Polish food company, Olsztyn Economic Journal, 14 (2): 209–221.
Matear S., Gray B. J., Garrett T. [2004], Market orientation, brand investment, new service development, market position and performance for service organisations, International Journal of Service Industry Management, 15 (3): 284–301.
Mota J., de Castro L. M., Brito C. [2016], “Powered by… whom?” A network perspective on replication as strategy, Journal of Business Research, Elsevier Inc., 69 (11): 4732–4736.
Olsen P. I., Prenkert F., Hoholm T., Harrison D. [2014], The dynamics of networked power in a concentrated business network, Journal of Business Research, Elsevier Inc., 67 (12): 2579–2589.
Ratajczak-Mrozek M. [2015], The SME perspective on motives and success factors in cross-border mergers: The importance of network position, IMP Journal, 9 (2): 136–162.
Rocco T. S., Plakhotnik M. S. [2009], Literature Reviews, Conceptual Frameworks, and Theoretical Frameworks: Terms, Functions, and Distinctions, Human Resource Development Review, 8 (1): 120–130.
Seiler A., Papanagnou C., Scarf P. [2020], On the relationship between financial performance and position of businesses in supply chain networks, International Journal of Production Economics, 227: 107–690.
Siemieniako D., Mitręga M. [2018], Improving power position with regard to non-mediated power sources – the supplier’s perspective, Industrial Marketing Management, 70: 90–100.
Tsai W. [2001], Knowledge Transfer in Intraorganizational Networks: Effects of Network Position and Absorptive Capacity on Business Unit Innovation and Performance, Academy of Management Journal, 44 (5): 996–1004.
Ulaga W., Eggert A. [2006], Relationship value and relationship quality: Broadening the nomological network of business-to-business relationships, European Journal of Marketing, 40 (3–4): 311–327.
Yamin M., Kurt Y. [2018], Revisiting the Uppsala internationalization model: Social network theory and overcoming the liability of outsidership, International Marketing Review, 35 (1): 2–17.
Zaheer A., Bell G. G. [2005], Benefiting from network position: Firm capabilities, structural holes, and performance, Strategic Management Journal, 26 (9): 809–825.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.