PRACA ORYGINALNA
Struktury organizacyjne centrów usług wspólnych – podejście oparte na ekonomii kosztów transakcyjnych
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Katedra Finansów Ilościowych i Uczenia Maszynowego, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski, Polska
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
			
			 
			Data nadesłania: 26-04-2023
			 
		 		
		
			
			 
			Data ostatniej rewizji: 29-01-2024
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data akceptacji: 19-02-2024
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data publikacji: 28-06-2024
			 
		 			
		 
	
							
					    		
    			 
    			
    				    					Autor do korespondencji
    					    				    				
    					Szymon Maciej Lis   
    					Katedra Finansów Ilościowych i Uczenia Maszynowego, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski, Polska
    				
 
    			
				 
    			 
    		 		
			
							 
		
	 
		
 
 
GNPJE 2024;318(2):112-130
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest analiza kosztów transakcyjnych związanych z tworzeniem centrów
usług wspólnych (ang. shared services centers – SSC) na przykładzie dwóch prywatnych
firm oraz Centrum Obsługi Administracji Rządowej (COAR). W ramach
podejścia opartego na ekonomii kosztów transakcyjnych sformułowano dwie hipotezy:
1) im więcej zasobów znajduje się w firmie, tym bardziej przedsiębiorstwa
dążą do wykorzystywania tych zasobów poprzez utworzenie SSC, 2) im wyższa
jest strategiczna wartość aktywów, tym bardziej działanie firmy jest uzasadnione
przy zachowaniu, wykorzystaniu i skupieniu ich w ramach SSC. Przeprowadzona
analiza jakościowa, obejmująca częściowo ustrukturyzowane wywiady oraz umowy
z analizowanych podmiotów, potwierdziła obie hipotezy. W ramach SSC zidentyfikowano
kluczowe problemy, takie jak zapewnienie wysokiej jakości usług i ich
stałe ulepszanie, redukcja oportunizmu, mierzenie jakości usług, wycena skutków
realizowanej umowy oraz ustanowienie efektywnej komunikacji w danej strukturze.
Zastosowane rozwiązania były różnorodne, a badanie wykazało znaczący wpływ
trzech czynników – procesów, mechanizmów relacyjnych i struktury organizacyjnej
– które wspólnie oddziałują na kategorie kosztów transakcyjnych: zarządzanie,
odnoszące się do adaptacyjnego procesu podejmowania decyzji, oraz pomiar,
dotyczący oddziaływania informacji.
		
	
		
REFERENCJE (72)
			
	1.
	
		ABSL [2022], Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce.
		
	 
	 
 			
	2.
	
		Aluchna M. [2015], Własność a corporate governance. Systemy, rynki, przedsiębiorstwa, Poltext, Warszawa.
		
	 
	 
 			
	3.
	
		Amiruddin R., Aman A., Md Auzair S., Hamzah N., Maelah R. [2013], Mitigating risks in a shared service relationship: the case of a Malaysian bank, Qualitative Research in Accounting & Management, 10 (1): 78–93.
		
	 
	 
 			
	4.
	
		Balon U., Dziadkowiec J. [2010], Klient wewnętrzny i zewnętrzny w systemie zarządzania jakością, Zeszyty Naukowe UEK, 185: 17–40.
		
	 
	 
 			
	5.
	
		Bergeron B. [2002], Essentials of shared services, John Wiley & Sons, New York.
		
	 
	 
 			
	6.
	
		Brown A. E., Grant G. G. [2005], Framing the frameworks: A review of IT governance research, Communications of the Association for Information Systems, 15 (1): 38.
		
	 
	 
 			
	7.
	
		Brown T. L., Potoski M. [2005]. Transaction costs and contracting: The practitioner perspective, Public Performance & Management Review, 28 (3): 326–351.
		
	 
	 
 			
	8.
	
		Cao B., Wang X., Zhang W., Song H., Lv Z. [2020], A many-objective optimization model of industrial internet of things based on private blockchain, IEEE Network, 34 (5): 78–83.
		
	 
	 
 			
	9.
	
		Chen X., Dai Q., Na C. [2023], How finance shared services affect profitability: an IT business value perspective, Information Technology and Management, 2: 1–16.
		
	 
	 
 			
	10.
	
		Cuevas-Vargas H., Estrada S., Larios-Gómez E. [2016], The effects of ICTs as innovation facilitators for a greater business performance. Evidence from Mexico, Procedia Computer Science, 91: 47–56.
		
	 
	 
 			
	11.
	
		De Haes S., Van Grembergen W. [2005], IT governance structures, processes and relational mechanisms: Achieving IT/business alignment in a major Belgian financial group, w: Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on System Sciences: 237b–237b, IEEE.
		
	 
	 
 			
	12.
	
		Eling M., Schmeiser H., Schmit J. [2007], The Solvency II process: Overview and critical analysis, Risk Management and Insurance Review, 10 (1): 69–85.
		
	 
	 
 			
	13.
	
		Elsbach K. D. [2002], Intraorganizational institutions, w: Baum J. A. C. (red.), Blackwell Companion to Organizations: 37–57, Blackwell, Oxford.
		
	 
	 
 			
	14.
	
		Elston T., Dixon R. [2020], The effect of shared service centers on administrative intensity in English local government: A longitudinal evaluation, Journal of Public Administration Research and Theory, 30 (1): 113–129.
		
	 
	 
 			
	15.
	
		Ferreira C., Janssen M. [2022], Shaping the Future of Shared Services Centers: Insights from a Delphi Study About SSC Transformation Towards 2030, Journal of the Knowledge Economy, 14 (4): 1–20.
		
	 
	 
 			
	16.
	
		Galbraith J. K. [1980], A theory of price control, Harvard University Press, Cambridge.
		
	 
	 
 			
	17.
	
		Gatautis R., Medziausiene A., Tarute A., Vaiciukynaite E. [2015], Towards ICT impact framework: Private and public sectors perspective, Journal of Economics, Business and Management, 3 (4): 465–469.
		
	 
	 
 			
	18.
	
		Gereffi G., Fernandez-Stark K. [2010], The Offshore Services Industry: A Global Value Chain Approach, Center on Globalization Governance and Competitiveness, Duke University, Durham.
		
	 
	 
 			
	19.
	
		Global Shared Services [2017], Survey Report, Deloitte.
		
	 
	 
 			
	20.
	
		Gonzalez A., Schreiber B., Farah A. J. [2019], Beyond cost efficiencies in shared service centers. Alternative focus to maximize shared service center value generation, Arthur D. Little Global.
		
	 
	 
 			
	21.
	
		Grant G., McKnight S., Uruthirapathy A., Brown A. [2007], Designing governance for shared services organizations in the public service, Government Information Quarterly, 24 (3), 522–538.
		
	 
	 
 			
	22.
	
		Gummesson E. [2000], Qualitative methods in management research, Sage.
		
	 
	 
 			
	23.
	
		Hardt Ł. [2005], Instytucje a koszty transakcyjne w nowej ekonomii instytucjonalnej, Gospodarka Narodowa, 1–2: 1–19.
		
	 
	 
 			
	24.
	
		Hardt Ł. [2006], Narodziny i ewolucja treści znaczeniowej wyrażenia „koszt transakcyjny”, Gospodarka Narodowa, 11–12: 1–24.
		
	 
	 
 			
	25.
	
		Herbert I. P., Seal W. B. [2012], Shared services as a new organisational form: Some implications for management accounting, The British Accounting Review, 42 (2): 83–97.
		
	 
	 
 			
	26.
	
		Huh D. W. D. [2023], Firm Status and Scope: A Dynamic View, Journal of Behavioral and Applied Management, 23 (2): 52–59. Institute of Management Accountants [2000], Implementing Shared Services Centers.
		
	 
	 
 			
	27.
	
		Izdebski H. [2007], Od administracji publicznej do public governance, Zarządzanie Publiczne/Public Governance, 1: 7–20.
		
	 
	 
 			
	28.
	
		Janssen M., Joha A. [2006], Motives for establishing shared service centers in public administrations, International Journal of Information Management, 26 (2): 102–115.
		
	 
	 
 			
	29.
	
		Joha A., Janssen M. [2008], Emerging shared service organizations and the service-oriented enterprise: Critical management issues, Strategic Outsourcing: An International Journal, 1 (1): 35–49.
		
	 
	 
 			
	30.
	
		Joha A., Janssen M. [2011], Types of shared services business models in public administration, w: Proceedings of the 12th Annual International Digital Government Research Conference: Digital Government Innovation in Challenging Times: 26–35, ACM.
		
	 
	 
 			
	31.
	
		Jung J. C., Im J. [2023], How does social trust affect corporate financial performance? The mediating role of corporate social responsibility, Business Ethics, the Environment & Responsibility, 32 (1): 236–255.
		
	 
	 
 			
	32.
	
		Kagelmann U. [2001], Shared Services als alternative Organisationsform: Am Beispiel der Finanzfunktion im multinationalen Konzern, Deutscher Universitätsverlag, Wiesbaden.
		
	 
	 
 			
	33.
	
		Ketokivi M., Mahoney J. T. [2017], Transaction cost economics as a theory of the firm, management, and governance, w: Oxford Research Encyclopedia of Business and Management, 
https://oxfordre.com/business (dostęp: 29.01.2024).
 
	 
 			
	34.
	
		Krause T. A., Swiatczak M. D. [2020], In control we trust!? Exploring formal control configurations for municipally owned corporations, Journal of Public Budgeting, Accounting & Financial Management, 33 (3): 314–342.
		
	 
	 
 			
	35.
	
		Micek G., Działek J., Górecki J. [2010], Centra usług w Krakowie: i ich relacje z otoczeniem lokalnym, Wydawnictwo UJ, Kraków.
		
	 
	 
 			
	36.
	
		Minnaar R. [2013], Governance and Control of Shared Service Centers, w: Shared services as a new organizational form: 85–103, t. 13, Emerald, Bingley.
		
	 
	 
 			
	37.
	
		Minnaar R. A., Vosselman E. [2013], Shared service centres and management control structure change: Exploring the scope and limitations of a transaction cost economics approach, Journal of Accounting & Organizational Change, 9 (1): 74–98.
		
	 
	 
 			
	38.
	
		Modrzyński P. [2018], Globalne trendy w zarządzaniu publicznym – przykład centrów usług wspólnych, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska, 129: 297–311.
		
	 
	 
 			
	39.
	
		Murray J., Kotabe M. [2005], Performance implications of strategic fit between alliance attributes and alliance forms, Journal of Business Research, 58 (11): 1525–1533.
		
	 
	 
 			
	40.
	
		Nagle F., Seamans R., Tadelis S. [2020], Transaction cost economics in the digital economy: A research agenda, Harvard Business School Strategy Unit Working Paper No. 21-009.
		
	 
	 
 			
	41.
	
		Nicholson B., Jones J., Espenlaub S. [2006], Transaction costs and control of outsourced accounting: Case evidence from India, Management Accounting Research, 17 (3): 238–258.
		
	 
	 
 			
	42.
	
		North D. C. [1987], Institutions, transaction costs and economic growth, Economic Inquiry, 25 (3): 419–428.
		
	 
	 
 			
	43.
	
		North D. C. [1997], Transaction costs through time, w: Transaction Cost Economics, Recent Developments: 149–160, Springer Nature, Berlin.
		
	 
	 
 			
	44.
	
		North D. C. [2012], Understanding the process of economic change, w: Worlds of Capitalism: 107–120, Routledge, London.
		
	 
	 
 			
	45.
	
		Ostrom E. [1990], Governing the commons: The evolution of institutions for collective action, Cambridge University Press, Cambridge.
		
	 
	 
 			
	46.
	
		Ou P., Zhang C. [2023], Exploring the contextual factors affecting financial shared service implementation and firm performance, Journal of Enterprise Information Management, ahead-of-print.
		
	 
	 
 			
	47.
	
		Paagman A., Tate M., Furtmueller E., De Bloom J. [2015], An integrative literature review and empirical validation of motives for introducing shared services in government organizations, International Journal of Information Management, 35 (1): 110–123.
		
	 
	 
 			
	48.
	
		Plugge A., Nikou S., Janssen M. [2022], A fuzzy-set qualitative comparative analysis of factors influencing successful shared service center implementation, Industrial Management & Data Systems, 122 (4): 920–941.
		
	 
	 
 			
	49.
	
		Prokopowicz D. [2020], Analysis of the effects of post-2008 anti-crisis mild monetary policy of the Federal Reserve Bank and the European Central Bank, International Journal of Small and Medium Enterprises and Business Sustainability, 5 (1): 1–35.
		
	 
	 
 			
	50.
	
		Qian Y., Gerard R., Chenggang X. [2006], Coordination and experimentation in M-form and U-form organizations, Journal of Political Economy, 114 (2): 366–402.
		
	 
	 
 			
	51.
	
		Rahmati S., Mahdavi M. H., Ghoushchi S. J., Tomaskova H., Haseli G. [2022], Assessment and prioritize risk factors of financial measurement of management control system for production companies using a hybrid Z-SWARA and Z-WASPAS with FMEA method: a meta-analysis, Mathematics, 10 (2): 253.
		
	 
	 
 			
	52.
	
		Reusen E., Stouthuysen K. [2020], Trust transfer and partner selection in interfirm relationships, Accounting, Organizations and Society, 81: 101081.
		
	 
	 
 			
	53.
	
		Rindfleisch A. [2020], Transaction cost theory: past, present and future, AMS Review, 10 (1–2): 85–97.
		
	 
	 
 			
	54.
	
		Rindfleisch A., Heide J. B. [1997], Transaction cost analysis: Past, present, and future applications, Journal of Marketing, 61 (4): 30–54.
		
	 
	 
 			
	55.
	
		Roszkowska M. [2019], Modele koordynacji lokalnych usług publicznych w kontekście ekonomii kosztów transakcyjnych, Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Studia i Prace, 37 (1): 43–76.
		
	 
	 
 			
	56.
	
		Schulz V., Brenner W. [2010], Characteristics of shared service centers, Transforming Government: People, Process and Policy, 4 (3): 210–219.
		
	 
	 
 			
	57.
	
		Schulz V., Hochstein A., Ubernickel F., Brenner W. [2009], Definition and classification of IT-shared-service-center, AMCIS 2009 Proceedings (265): 1–11.
		
	 
	 
 			
	58.
	
		Scott R. [2013], Institutions and organizations: Ideas, interests, and identities, Sage Publications, New York.
		
	 
	 
 			
	59.
	
		Sent E. M., Kroese A. L. [2022], Commemorating Oliver Williamson, a founding father of transaction cost economics, Journal of Institutional Economics, 18 (2): 181–193.
		
	 
	 
 			
	60.
	
		Simon H. A. [2013], Administrative behavior, Simon and Schuster, New York.
		
	 
	 
 			
	61.
	
		Speklé R. [2001], Explaining management control structure variety: a transaction cost economics perspective, Accounting, Organizations and Society, 26 (4–5): 419–441.
		
	 
	 
 			
	62.
	
		Steinicke S., Wallenburg C., Schmoltzi C. [2012], Governing for innovation in horizontal service cooperations, Journal of Service Management, 23 (2): 279–302.
		
	 
	 
 			
	63.
	
		Strikwerda J. [2014], Shared service centers: from cost savings to new ways of value creation and business administration, w: Shared services as a new organizational form: 1–15, Emerald Group Publishing Limited, Bingley.
		
	 
	 
 			
	64.
	
		Suddaby R., Elsbach K. D., Greenwood R., Meyer J. W., Zilber T. B. [2010], Organizations and their institutional environments – bringing meaning, values, and culture back in: Introduction to the special research forum, Academy of Management Journal, 53 (6): 1234–1240.
		
	 
	 
 			
	65.
	
		Tracey M. [1998], The importance of logistics efficiency to customer service and firm performance, The International Journal of Logistics Management, 9 (2): 65–81.
		
	 
	 
 			
	66.
	
		Ulbrich F. [2006], Improving shared service implementation: adopting lessons from the BPR movement, Business Process Management Journal, 12 (2): 191–205.
		
	 
	 
 			
	67.
	
		Vosselman E., Van der Meer-Kooistra J. [2006], Efficiency seeking behaviour in changing management control in interfirm transactional relationships: An extended transaction cost economics perspective, Journal of Accounting & Organizational Change, 2 (2): 123–143.
		
	 
	 
 			
	68.
	
		Williamson O. [1979], Transaction-cost economics: the governance of contractual relations, The Journal of Law and Economics, 22 (2): 233–261.
		
	 
	 
 			
	69.
	
		Williamson O. [1998], Ekonomiczne instytucje kapitalizmu: firmy, rynki, relacje kontraktowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
		
	 
	 
 			
	70.
	
		Wilusz V. [2020], Centra usług wspólnych jako optymalny model biznesowy dla korporacji o zasięgu globalnym, Ekonomia Międzynarodowa, 32: 308–322.
		
	 
	 
 			
	71.
	
		Zakrzewska-Bielawska A. [2008], Organizational design in the enterprise development process, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łodź.
		
	 
	 
 			
	72.
	
		Zarzycka E., Michalak M. [2013], Centra usług wspólnych (SSC) jako forma organizacji procesów rachunkowości – wyzwania dla praktyki i badań naukowych, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 130: 183–207.