PRACA ORYGINALNA
Postrzeganie tatuaży i kolczyków w branży usługowej
Więcej
Ukryj
1
SGH Warsaw School of Economics, Polska
2
Modul University, Austria
Data nadesłania: 19-07-2019
Data ostatniej rewizji: 09-09-2019
Data akceptacji: 23-10-2019
Data publikacji: 27-12-2019
GNPJE 2019;300(4):131-147
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
STRESZCZENIE
W artykule podjęto próbę zbadania, w jaki sposób osoby z widocznymi tatuażami i kolczykami są postrzegane w społeczeństwie. Postawiono dwa główne pytania badawcze: 1. Czy istnieją uprzedzenia wobec osób z tatuażami i kolczykami w branży usługowej? 2. Czy posiadanie tatuaży i kolczyków wpływa na przebieg kariery w branży usługowej? Aby odpowiedzieć na te pytania, zwrócono się do trzech grup respondentów: pracodawców, pracowników i klientów. W projekcie badawczym uwzględniono poglądy dwunastu organizacji usługowych i ich menedżerów, aby uzyskać wgląd w ich opinie, istniejące przepisy i praktyki rekrutacyjne. Przeprowadzono wywiady z ośmioma specjalistami z ozdobami ciała, aby dowiedzieć się więcej o ich doświadczeniach życiowych i zawodowych. Wreszcie grupa stu osiemdziesięciu ośmiu respondentów została również zbadana, aby ocenić ich reakcje na ten temat. Badanie ujawnia ukryte stereotypy i uprzedzenia, które istnieją wśród respondentów, choć w stosunkowo niewielkim stopniu. Pokazuje również, że z wyjątkiem kilku organizacji, wiele firm zatrudniało pracowników z widocznymi ozdobami ciała, przy uwzględnieniu zasad higieny i estetyki. Badanie pokazuje także pozytywne opinie na temat tatuaży i kolczyków oraz, że uprzedzenia powoli zmieniają się w akceptację.
REFERENCJE (15)
1.
Dwane D. [2010], Consumer perceptions of visible tattoos on service personnel, Managing Service Quality: An International Journal, 20 (3): 294–308.
2.
Greif J., Hewitt W., Armstrong M. L. [1999], Tattooing and body piercing: body art practices among college students, Clinical Nurse Research, 4: 368–85.
3.
Heywood W., Patrick K., Smith,A. M., Simpson J. M., Pitts M. K., Richter J., Shelley J. M. [2012], Who Gets Tattoos? Demographic and Behavioral Correlates of Ever Being Tattooed in a Representative Sample of Men and Women, Ann Epidemiol, 22 (1): 51–56.
4.
McLeod J. [2014], The Hidden Mark: An Ethnographic Examination of Visibility in Heavily Tattooed Professionals, Royal Roads University,
https://viuspace.viu.ca/bitstr....
5.
McSchane S. L., Von Glinow M. A. [2018], Organizational Behavior, McGraw-Hill.
6.
Piccinini P., Pakalin S., Contor L., Bianchi I., Senaldi C. [2016], Safety of Tattoos and Permanent Make-up Final Report, European Commission – Scientific and Technical Research Reports, Publications Office of the European Union.
7.
Porcella A. [2009], Tattoos: A marked history, Social Sciences, 2, October.
9.
Swami V., Furnham A. [2007], Unattractive, promiscuous and heavy drinkers: Perceptions of women with tattoos, Body Image, 4 (4): 343–352.
10.
Swami V., Pietschnig J. [2012], Personality differences between tattooed and nontattooed individuals, Psychological Reports, 111: 97–106.
11.
Teeter A. [2008], Never judge a book by its cover: A sociological examination of body art, Kansas State University, Department of Sociology,
https://krex.k-state.edu/dspac....
12.
Timming A. R., Nixon D., Re D., Perrett D. [2017], What do you think of my ink? Assessing the effects of body art on employment changes, Human Resource Management, 56 (1): 133–149.
13.
Williams A., Majumdar S. [2010], Earlobe reconstruction following plug and tunnel piercing. Journal of Plastic, Reconstructive & Aesthetic Surgery, 63 (3): 294–295.
14.
Watson J. [1998], Why Did You Put That There? Gender, Materialism and Tattoo Consumption, Advances in Consumer Research, 25: 453–460.
15.
Wohlrab S., Stahl J., Kappeler P. M. [2007], Modifying the body: Motivations for getting tattooed and pierced, Body Image, 4 (1): 87–95.