PL EN
PRACA ORYGINALNA
Inercja konsumentów a dynamiczna konkurencja cenowa
 
Więcej
Ukryj
1
Department of Business Economics, SGH Warsaw School of Economics, Poland
 
 
Data nadesłania: 09-02-2024
 
 
Data ostatniej rewizji: 18-06-2024
 
 
Data akceptacji: 08-07-2024
 
 
Data publikacji: 21-12-2024
 
 
Autor do korespondencji
Bartłomiej Wiśnicki   

Department of Business Economics, SGH Warsaw School of Economics, Poland
 
 
GNPJE 2024;320(4):30-50
 
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
STRESZCZENIE
Celem opisanych badań była analiza decyzji firm dotyczących ceny i jakości w warunkach, w których konsumenci nie mogą w pełni ocenić produktu, przy dokonywaniu wyboru muszą polegać na anegdotycznych dowodach oraz wykazują inercję (nadmierne przywiązanie do wcześniejszych zakupów) w swoim procesie decyzyjnym. Aby przeanalizować zachowanie firm, zastosowano dwuokresowy model konkurencji cenowej, w którym firmy mogą również wybierać jakość swoich produktów. Konsumenci są świadomi cen, ale uczą się jakości produktu poprzez doświadczenie i dowody anegdotyczne, które przejawiają się w prostych regułach decyzyjnych. Uzyskano analityczne wyniki w postaci równowagi Nasha w strategiach cenowych i dotyczących jakości dla różnych poziomów inercji konsumentów oraz przeprowadzono statykę porównawczą wyników. Zauważono, że zgodnie z przewidywaniami inercja czyni rynek mniej konkurencyjnym, ponieważ firmy zyskują monopolistyczną władzę nad przywiązanymi konsumentami. Inercja prowadzi jednak również do zwiększonej konkurencji o konsumentów nieprzywiązanych oraz do poprawy jakości produktów. W związku z tym w pew¬nych sytuacjach może przyczynić się do obniżki ceny produktu i tym samym do poprawy dobrobytu rynkowego.
FINANSOWANIE
Źródło finansowania: Narodowe Centrum Nauki, Polska, grant nr 2017/25/N/HS4/02331.
REFERENCJE (29)
1.
Andersen S., Campbell J. Y., Meisner Nielsen K., Ramadorai T. [2015], Inattention and Inertia in Household Finance: Evidence from the Danish Mortgage Market, National Bureau of Economic Research.
 
2.
Armstrong M., Vickers J. [2019], Discriminating Against Captive Customers, American Economic Review: Insights, 1 (3).
 
3.
Bewley T. F. [1986], Knightian Decision Theory, vol. 1, Cowles Foundation for Research in Economics, Yale University.
 
4.
Bewley T. F. et al. [1987], Knightian Decision Theory, vol. 2, Intertemporal Problems, Cowles Foundation.
 
5.
Crawford G. S., Nicola Tosini N., Waehrer K. [2011], The Impact of’rollover’contracts on Switching Costs in the UK Voice Market: Evidence from Disaggregate Customer Billing Data, The Warwick Economics Research Paper Series (TWERPS).
 
6.
DellaVigna S. [2009], Psychology and Economics: Evidence from the Field, Journal of Economic Literature, 47 (2): 315–372.
 
7.
Ericson K. M. M. [2014], On the Interaction of Memory and Procrastination: Implications for Reminders, National Bureau of Economic Research.
 
8.
Ericson K. M. M., Fuster A. [2011], Expectations as Endowments: Evidence on Reference-Dependent Preferences from Exchange and Valuation Experiments, The Quarterly Journal of Economics, 126 (4): 1879–1907.
 
9.
Farrell J., Klemperer P. [2007], Coordination and Lock-in: Competition with Switching Costs and Network Effects, Handbook of Industrial Organization, 3: 1967–2072.
 
10.
Farrell J., Shapiro C. [1988], Dynamic Competition with Switching Costs, The RAND Journal of Economics, 123–137.
 
11.
Goettler R. L., Clay K. [2011], Tariff Choice with Consumer Learning and Switching Costs, Journal of Marketing Research, 48 (4): 633–652.
 
12.
Grubb M. D., Osborne M. [2015], Cellular Service Demand: Biased Beliefs, Learning, and Bill Shock, American Economic Review, 105 (1): 234–271.
 
13.
Handel B. R. [2013], Adverse Selection and Inertia in Health Insurance Markets: When Nudging Hurts, American Economic Review, 103 (7): 2643–2682.
 
14.
Kamenica E., Mullainathan S., Thaler R. [2011], Helping Consumers Know Themselves, American Economic Review, 101 (3): 417–422.
 
15.
Masatlioglu Y., Ok E. A. [2005], Rational Choice with Status Quo Bias, Journal of Economic Theory, 121 (1): 1–29.
 
16.
Masatlioglu Y., Ok E. A. [2014], A Canonical Model of Choice with Initial Endowments, Review of Economic Studies, 81 (2): 851–883.
 
17.
Ortoleva P. [2010], Status Quo Bias, Multiple Priors and Uncertainty Aversion, Games and Economic Behavior, 69 (2): 411–424.
 
18.
Osborne M. J., Rubinstein A. [1998], Games with Procedurally Rational Players, American Economic Review, 834–847.
 
19.
Osterman P. [1987], Choice of Employment Systems in Internal Labor Markets, Industrial Relations: A Journal of Economy and Society, 26 (1): 46–67.
 
20.
Sagi J. S. [2006], Anchored Preference Relations, Journal of Economic Theory, 130 (1): 283–295.
 
21.
Samuelson W., Zeckhauser R. [1988], Status Quo Bias in Decision Making, Journal of Risk and Uncertainty, 1 (1): 7–59.
 
22.
Shum M. [2004], Does Advertising Overcome Brand Loyalty? Evidence from the Breakfast-Cereals Market, Journal of Econom¬ics & Management Strategy, 13 (2): 241–272.
 
23.
Simon H. A. [1955], A Behavioral Model of Rational Choice, The Quarterly Journal of Economics, 69 (1): 99–118.
 
24.
Sitzia S., Zheng J., Zizzo D. J. [2015], Inattentive Consumers in Markets for Services, Theory and Decision, 79 (2): 307–332.
 
25.
Spiegler R. [2006], The Market for Quacks, The Review of Economic Studies, 73 (4): 1113–1131.
 
26.
Szech N. [2011], Becoming a Bad Doctor, Journal of Economic Behavior & Organization, 80 (1): 244–257.
 
27.
Tripsas M., Gavetti G. [2000], Capabilities, Cognition, and Inertia: Evidence from Digital Imaging, Strategic Management Journal, 21 (10–11): 1147–1161.
 
28.
Wisnicki B. [2022], Consumer Inertia Fosters Product Quality, Journal of Behavioral and Experimental Economics, 96: 101817.
 
29.
Wisnicki B. [2023], Choice Inertia in Industrial Organization with Boundedly Rational Consumers, PhD thesis, SGH Warsaw School of Economics, College of Economics Analysis.
 
eISSN:2300-5238
Journals System - logo
Scroll to top